Monday 22 October 2012

Sabah: Day 2 ( Kudat - Kundasang)

Belek2 diri di cermin... tepek2 bedak di muka.... siap!... Barang2 dah siap kemas, perut pun dah berbunyi... Kami turun ke cafe untuk melantak breakfast... pagi nie kena makan kenyang2, sebab tempat yang kami akan pergi kejap lagi memerlukan tenaga lebih skit... hehehehehe.. nak ke mana??? Jap2.. aku makan dulu.. sat lagi cita nah.... 

Pas breakfast kami snap pic kat area pool dan sekitar resort... Pemandangan di resort agak menarik.. golf course nyer x tahu berapa lubang, lupa nak tanya.. googling sendiri yer... bilik yang mengadap laut (Sea View) akan dapat lihat sunset dari bilik jer, dan dapat lihat marina yang terdapat banyak bot2 dan kapal2 berlabuh di situ. mesti air nyer dalam kan..? x nampak pun orang mandi manda.. 

Pemandangan dari Veranda Lobby..

Apa punya posing daaaa....

Selepas check-out, Along membawa kami ke Pasar Ikan Kudat... banyak hasil nelayan dijual di sini.. fresh2 tau... ada ikan, ketam, udang... dan macam2 lagi lah.. yang aku terkejut, ternampak seekor belangkas yang besar.. besar mane ekkk.. tengok jerlah pic kat bawah nie...



Belangkas giant.. bezakan dengan scoop tu.... 

Dr. Jenny jer yg x masuk pasar nie.. loya katanya.. tgk darah x loya plak ekkk... 

Tujuan kami ke pasar nie nak cari udang rimau yang saiz xl untuk bbq kejap lagi..tapi xder.. kami baru tahu yang geng2 special force nie ader bbq di tepi pantai di Tanjung Simpang Mengayau, diorang pun 1st time ke sana walaupun dah hampir sebulan di markas Kudat tu...so.. kami pun terus menuju ke Tanjung Simpang Mengayau untuk acara makan free.. hehehhehe... Tanjung Simpang Mengayau mendapat jolokkan The Northernmost Tip of Borneo kerana lokasinya betul2 di hujung tanduk... tanduk aper??? hehehheheheee.... klu kita tgk peta Borneo.. ader macam rupa tanduk di bahagian utara Sabah kan... di situ lah kami akan pergi... Aper ade ekk kat situ???

Trek untuk ke mercu tanda Tanjung Simpang Mengayau.. kena jalan kaki tau.. naik turun bukit..

Pic nie snap dari salah satu wakaf untuk berehat..  di sini angin sangat kuat.. nak tercabut tudung aku kena tiup angin..

Mercu tanda.. 


Kami di sini... di tanduk Borneo..

3 ladies n a man
Di belakang kami adalah laut di mana berlakunya pertembungan arus di antara Laut China Selatan dan Laut Sulu...  keindahannya tidak terucap... datang lah sendiri.. pasti tidak mengecewakan..

Bila dah penat jalan2 kat sini, kami singgah di cafe berdekatan untuk makan ais cream.. huhhh... lega nyer rasa.. Cuaca sangat baik waktu nie tapi agak panas + dengan angin yang mcm ribut.. klu sape yang badan sekeping mesti tumbang ditiup angin... hehehheheeee... Di sini terdapat sebuah kedai cenderahati, aku cari fridge magnet, tapi xder pula yang mengambarkan Simpang Mengayau nie.. so aku x beli, kakak dan Jenny sempat menyambar poskad sekeping dua.. Kemudian kami ke tepi pantai tempat geng Along buat bbq, sampai jer di situ aku mengaru kepala yang x gatal.. Banyak tul hammock yang di gantung di pokok2.. kebetulan kami sampai ramai yang dah terbongkang macam ular sawa kekenyangan di atas hammock masing2.. Aku kerling jam di tangan, hampir jam 1030..  perut x lapar... tapi rugi klu x makan.. hehehhehee.. bukan makan nasi pun kan.. ratah lauk jer.. aku dengan muka x malu p mengendeng bbq yang baru di bakar.. Mereka yang memang sedia maklum dengan kedatangan kami menyambut baik dan mempelawa kami makan.

Hasil tangkapan

Along dah pakai sunglasses so x yah censored ... yang lain nie skuad special force yang perlu di censored.  Rahsia negara.. hehehhehee.... ada lebih kurang 20 orang.

Pantai yang bebas dari sampah sarap.. yang hitam2 tu from nature...



Mengabadikan kenangan dengan truck 3 tan... 
Along masih menjadi supir kami, ingatkan dia nak balik markas naik 3 tan nie.. xder maknanyer... Katanya jalan di Simpang Mengayau nie agak sunyi, risaukan kami yang perempuan semua nie... so kami kena drop off Along ke markas dan memulakan perjalanan kami ke Kundasang tepat jam 1215. Selamat tinggal Kudat... (nada sedih)...

Perjalanan kami diteruskan dan seperti biasa, aku lah supirnya... seperti semasa datang, kami perlu melalui jalan tanah dan berbatu kerikil skali lagi.. Tetapi kali ini aku pandu agak laju dari sebelumnya, aku masih ingat tempat2 yang perlu aku berwaspada.. Perjalanan dari Kudat - Kundasang memakan masa lebih kurang 2 jam 30 minit (155 km), tapi kami tidak terkejar-kejar.. Aku pandu dengan santainya... huhuhuuuu... Tiba di Kota Marudu kami singgah di kawasan gerai2 yang menjual barang2 makan.. macam di Air Hitam, Johor... Terdapat banyak pilihan makanan ringan untuk di bawa pulang ke Semenanjung, yang penting semuanya adalah hasil dari penduduk tempatan. Di Kota Marudu sangat famous dengan kacang tanahnya, ia di tanam sendiri oleh penduduk daerah ini yang menjadi antara sumber pendapatan utama mereka. Aku cuma beli kacang, amplang dan kuih cincin.. Aku xder pic nyer, googling jer lah... Amplang rasanya seperti keropok ikan dan kuih cincin rasa macam kuih cucur denderam tapi versi rangup... hehehheeeee... xder beza sangat makanan ringan diorang dengan semenanjung. 

Jual!! Jual!! Kacang! Kacang!
Selesai urusan di Kota Marudu, kami terus ke Kota Belud untuk ke KFC ku sayang... hehehehhee.. Makan nasi ayam lagi.. dan kami tapau untuk makan malam skali.. bimbang di Kundasang sukar untuk cari restoran halal dan kami di jangka sampai di Kundasang tika hari sudah gelap.. Bergerak dari Kota Belud lebih kurang jam 1430.. Perjalanan ke Kundasang akan melalui Tamparuli, salah satu tempat menarik di dalam itinerary kami ada di sini... aper ader kat Tamparuli ekkk... ???

Entrance Fees RM10 adult, RM5 child
Rumah Terbalik Borneo di Kampung Telibong, Tamparuli. Rumah terbalik pertama di Malaysia dan ke-5 di dunia.

Jambatan untuk masuk ke Rumah Terbalik.. ada tourist guide poyo akan bawa kita masuk, xleh ramai2 tau.. dalam 15 orang skali masuk... Amaran.. x boleh snap pic dalam umah nie tau..
Di dalam rumah nie semua benda terbalik, kecuali 1 item jer.... nanti dia bg kuiz semasa lawatan di dalam rumah nie..  Item nya. adalah CCTV.. klu asalnya CCTV di atas xkan bila terbalik nak letak di lantai pulakan.. so diorg tetap letak di atas.


Kereta Kancil nie pun tidak terkecuali, dalam keadaan terbalik di garaj  tepi Rumah Terbalik ini.
Jam menunjukkan hampir ke pukul 6 petang. Hari semakin gelap, perjalanan ke Kundasang macam  ke Cameron Highland juga.. jalan pusing-pusing... dah lah aku nie gayat, gaung nya memang dalam, sayup2 jer.. Semakin tinggi kereta Myvi nie mendaki, semakin ngilu aku rasa, klu boleh aku nak drive tanpa pandang hadapan.. Boleh ker?? hahahhahaaa... tiap kali lalu tepi gaung aku akan pandang tebing bukit di sebelah kanan... Itu jer jalan penyelesaiannya.. Oleh kerana kami tidak booked mane2 hotel, kami rasa sedikit kalut... Jenny dan kakak check di gps handphone masing2 tentang maklumat hotel di Kundasang. Kakak pernah honeymoon di Kundasang dan stay di Kinabalu Pine Resort, bilik yang betul2 mengadap Gunung Kinabalu... Tetapi pada malam tu bilik semua penuh sebab ada seminar di situ.. frustnyerrrrr... Kemudian  kakak call hampir 4 hotel untuk tanya tentang triple room, fare and room view. Akhirnya kami memilih The Cottage Hotel untuk stay malam tu (room triple) xder view gunung. Hotel ini berhampiran dengan roundabout Kundasang. Staf hotel bagitau yang kami masih boleh lihat Gunung Kinabalu.. Gunung itu terletak di sebelah kanan tingkap bilik kami.. so masih boleh nampak sunrise.. ermmm... better than never.. Pada malam yang gelap, pekat itu aku tidak dapat bayangkan bagaimana keadaan pekan Kundasang tu ..  Jenguk di tingkap x nampak ape2.. Suhu agak sejuk, highland kannnn..Lepas check-in kami berehat, makan nasi ayam KFC lg dan tido..

P/s: Tido x nyenyak.. Angin kuat sampai bergegar tingkap bilik... Serammmmmmm.....

No comments:

Post a Comment